Müfit Akyos
1950’lerden bu yana öne çıkan
teknolojik dalgaları (en çok yeniliğin, araştırma ve geliştirmenin yapıldığı ve
bilgi tabanlı firmanın oluştuğu teknolojiler de denebilir) kabaca tanımlayacak
olursak; 1950’ler ve 60’larda savunma (silah), 1960’lar ve 70’ler arası entegre
devreler, 1970’ler ve 80’ler arası bilgisayarlar (kişisel bilgisayarlar),
1990’lar 2000 arası Internet ve 2000’ler 2010 arasında sosyal medya denebilir.
Internet ve sosyal medya dalgası hâlâ devam etmekte. Pek çok firmanın (ve filiz
firmanın – start-ups) bu dalgada “ağacın alt dallarındaki meyveleri toplamakta”
olduğu görülüyor. Firmaların özellikle de filiz firmaların daha kısa sürede
getiri elde etme beklentileri ile bu yolu seçmiş olmaları varlık nedenleriyle
uyumlu bulunabilir. (Ancak 2000 de Internet alanında yaşanan köpürmenin hazin
sonu da hâlâ belleklerdedir.) Daha büyük problemlerle uğraşmak anlamına gelen
“donanım-yazılım” kombinasyonunda etkin ve verimli sistemlerin, ürünlerin
geliştirilmesi ise üst dallardaki meyvelere uzanmayı gerektirmektedir. Şimdilik
pazarın talebi doğrultusunda hemen her şeyin web’e, mobile taşınması rüzgarı
nedeniyle yatırımcının daha az ilgisini çekse de söz konusu kombinasyonun
meyveleri çevre, kentleşme, ulaşım, ilaç, sosyal sorunların çözümü, sağlık,
enerji vb. alanlarda kendini göstermektedir. Bu tür ürünlerin, ürün
karmaşıklığı, mühendislik içeriğinin yoğunluğu, ürün geliştirme sürecinin
karmaşıklığı ve uzunluğu gibi noktalar dikkate alındığında çıktı değeri yüksek
olsa da yatırımcıların ilk elde ilgisini çekmesi güçtür. Bu durumda çözüm yine
kamunun destekleyeceği veya oluşturacağı uygun ve özendirici
yatırım araçları olabilir mi?
23 Şubat 2015 tarihinde liderlervadisi.com platformunda yayınlanmıştır.
http://www.chonday.com/Videos/ the-writer-automaton
http://www.chonday.com/Videos/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder