Müfit Akyos
Platform özelliğine sahip ürünlerin farklı sektörlerde yeni kullanım alanları yaratma veya yeni gereksinimlere daha kısa sürede yanıt verebilme olasılığı yüksektir.
Teknolojilerin izlediği yörüngeler zaman içinde bir üst düzeyde yenilenerek
devam edebileceği veya farklı yörüngelere evrilebileceği gibi sönümlenerek yok
olabilir de. Günümüzde yörüngeleri henüz oluşmaya başlayan bazı teknolojilerin
ortak noktalarının aynı zamanda birer platform olma özelliği taşımaları olduğu
söylenebilir. Örnek olarak gösterilebilecek devrimsel nitelikteki yeni
platformlar:
§ “Şeylerin” İnterneti
Doğru bağlamda kurgulanması ve geliştirilmesi durumunda yukarıda işaret edilen platformların geniş alanları etkileyeceği, yaşama biçimlerimizi değiştireceği ve bugün yaşanan bir dizi soruna çözüm olacağı öngörülebilir. Söz konusu platformların çok farklı alanlarda etkili olabilmesi içerdikleri yazılımlarla gerçekleşebilecektir. Buradan hareketle ileri düzeyde yazılımların önemi de öne çıkmaktadır. Ürünlere değer katan da bu yazılımlar olacaktır.
Bir firmayı ilgili teknoloji alanında önceki bilgilerinin birikimli halini
temsil eden teknoloji yörüngesidir. Bu yörüngede ısrar etmek ilgili teknolojide
doygunluk noktasına erişilmesi durumunda firmanın geleceğini tehlikeye
düşürecek sonuçlar doğurabilir. Firmanın Ar-Ge, yeni ürün geliştirme ve yenilik
çalışmaları sürecinde geliştirdiği ve biriktirdiği yeni bilgileri (firma
know-how’ı), bu yörüngeden kopmaksızın bir dal
ile ayrılma olanağı verecektir.
Bilgi tabanlı firmalarda yaptığım Teknolojik Yetenek Değerlendirmelerinde –
Technology Audit – “sahip olduğunuz teknoloji yeteneğini başka hangi
alanlara taşıyabilirsiniz ya da geliştirdiğiniz ürünleri başka hangi sektörlere
uyarlayabilirsiniz” sorularını sorduğumda genellikle bunun üzerinde
düşünülmemiş olmasını hayretle karşılardım. Zamanla bunun bir nedeninin
teknoloji veya ürünün geliştirilmesinde tasarımın bir “platform” olarak
öngörülmemesi olduğu sonucuna vardım. Bunun bir diğer ifadesi geliştirme
sürecinin başında ayrıntılı bir “iş modeli” nin oluşturulmamış olmasıdır.
Söz konusu iş modelinde pazarın sunduğu olanaklar ve olası müşteriler de
yer alacaktır. Önemli olan firmanın sahip olduğu yeni bilgi birikimini pazar
fırsatlarına uyarlama esnekliğine, becerisine sahip olabilmesidir. Pazar
fırsatlarını gösterecek olan iş modeli ise de esnekliği sağlayacak olan
geliştirilen ürünün platform özelliğine yakınlığı olacaktır. Farklı sektörlerde
yeni kullanım alanları veya yeni gereksinimlerin ortaya çıkması biçiminde
oluşabilecek pazar fırsatlarına platformun türevi ürün(ler)le daha kısa sürede
yanıt verebilmek pazara daha erken girebilmeyi sağlayacağı gibi yeni ürün
geliştirme maliyetlerini de düşürerek önemli bir rekabet üstünlüğü
kazandırabilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder